Wednesday, January 16, 2013

saya masak : gulai udang dengan kacang buncis

assalamualaikum

hi lovelies

harini saya nak share satu lagi recipe yang saya masak untuk dinner malam tadi. gulai udang dengan kacang buncis. ni gulai yang kari tu tau. bukan gulai masak lemak cili api. orang utara memang panggil kari = gulai. gulai ikan. gulai ayam. gulai udang. hehe.

sebelum masak kena google resipi dulu. ade banyak versi sebenarnye. tapi ape yang menjadi kemusykilan saya adalah apekah jenis serbuk kari yang patut digunakan. kalo nak rasa yang tepat dan mantap boleh la gunakan serbuk kari udang & ketam. ade brand adabi tak salah saya. tapi the problem was saya takde pulak rempah tersebut dalam stok. google sana. google sini. ada orang pakai serbuk kari ikan. ada yang pakai serbuk kari daging. hmmmm. confuse. so untuk satu kepastian, saya terus call mak. *nape lah takmo call mak awal-awal kannnnnn* mak cakap pakai serbuk kari udang, kalo takde leh pakai serbuk kari ikan, tapi letak separuh je. roger that!

so let's get cooking!



Gulai Udang Dengan Kacang Buncis
Credit : Yours Truly

Bahan-bahan :
Udang - ikut suka hati nak pakai udang ape. udang harimau, udang galah, udang geragau. ehh!
Kacang buncis - potong serong
Ubi kentang - potong kiub
Bawang besar - diulik mayang
Bawang putih - diulik mayang
Serbuk kari ikan/udang - setengah paket yang kecil tu, bancuh dengan sedikit air
Santan - ikut kadar kepekatan kuah yang korang suke
Garam
Serbuk perasa

Cara penyediaan :
1. Tumis bawang merah & bawang putih sampai naik bau.
2. Masukkan serbuk kari yang dah dibancuh dengan sedikit air. Masak sampai pecah minyak. Kacau ye. Kalau tinggal kang hangus rempah korang. Not good!
3. Bila rempah dah pecah minyak, masukkan santan dan ubi kentang. Biar mendidih.
4. Masukkan kacang buncis, udang & hirisan cili merah sebagai hiasan.
5. Masukkan garam & serbuk perasa.
6. Agak-agak udang dah masak boleh tutup api & makan.

selamat mencuba!

xoxo
160113
1343 hrs


0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

© and rain will fall, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena