Thursday, January 10, 2013

saya masak : sambal goreng jawa

assalamualaikum

hi lovelies

dah lama manyepi. malas sebenarnya. dan ada banyak cerita yang rasa tak berapa nak sedap dikongsi dengan umum. *yeah..macam la ade yang nak baca. lol* 

and as a comeback, saya nak cite pasal what i cooked last night for dinner. sambal goreng jawa. first time try masak. alhamdulillah menjadi wehhhhh! sedap. encik hubs makan bertambah-tambah. kalo dah bertambah tuh maknanya sedap la kan pasal encik hubs bukannya keturunan jawa yang memang benda alah ni makanan ruji dia. huhu. dan it was his first time trying the dish.

i got the recipe from the net. tapi ade a few ingredients yang saya skipped like belacan, santan & udang kering. mine was sambal goreng jawa versi meself. hehe.




Sambal Goreng Jawa
Credit : Potret Kasih

3 keping tauhu ( di potong dadu kemudian di goreng)
2 biji kentang  ( potong dadu dan di goreng )
1 keping tempe ( potong dadu dan goreng )
5-6 batang kacang panjang ( hiris menyerong nipis nipis)
8-10 biji cili kering ( digunting nipis2) - saya ganti dengan cili merah
1 paket kecil suun – ( rendam  dan di potong sedikit )
1 paket kecil tauhu kering ( di rendam dan potong kecil )
1/2 cawan udang ( buang kepala dan kulit ) - saya tak letak
3-4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
2 sudu besar kicap manis
1/2 cawan santan pekat - saya tak letak
garam secukup rasa
lada sulah secukup rasa
Minyak secukupnya
serbuk perasa secukupnya

Cara Penyediaan

1. Tumis bawang merah, bawang putih, cili kering hiris yang telah direndam hingga wangi.
2. Kemudian masukkan udang hidup, santan, sayur-sayuran, suun, tauhu kering dan bahan2 yang telah di goreng tadi!!
3. Masukkan garam, lada sulah dan perasa dan kacau rata.
4. Bila telah masak bolehlah diangkat dan dihidangkan.

Selamat mencuba!

xoxo
100113
1053 hrs

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

© and rain will fall, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena